Plenární sekce

Plenární sekce proběhne v sobotu 14. května od 10.00 do 12.00 a vstup na ni je volný. Program plenární sekce také budeme živě přenášet 

Program

Na jaké příspěvky se můžete těšit?

Anotace příspěvků

Dan Patzelt: Platforma Tactile Images - Chybějící článek mezi rozvojem prostorové představivosti a výukou na dálku

Rozvoj prostorové představivosti je pro nevidomé děti klíčový, protože umožňuje vytvářet si přesné mentální obrazy okolního světa, ale také jim pomáhá lépe se orientovat v prostoru. E-learningová platforma Tactile Images nabízí učitelům přístup ke knihovně 1 500 obrázků opatřených verbálními popisy. Zároveň jim umožňuje vytvářet vlastní obrázky s personalizovanými popisy,opatřené QR kódem. Poté, co byl vytvořen hmatový výtisk obrázku, může si ho dítě samostatně prohlížet pomocí aplikace Tactile Images Reader. Aplikace přečte QR kód, identifikuje obrázek a následně polohu prstu na něm a přečte nevidomému nebo slabozrakému dítěti příslušný popis, který učitel do platformy vložil. E-learningová platforma Tactile Images je chybějícím článkem mezi rozvojem prostorové představivosti a výukou na dálku, protože chce prolomit bariéry dané fyzickou závislostí na jiné osobě. Dosahuje toho tím, že replikuje úsilí učitelů a přenáší jejich znalosti do online prostředí, takže každé dítě má přístup k personalizovaným informacím a samostatnému učení kdykoli a kdekoli. Tato nová metoda zvyšuje rychlost učení a rozšiřuje speciální vzdělávací programy.

Petr Dušek: Nesmírné aktivity (astronomie a kosmonautika pro zájemce se zrakovým postižením)

Odborná skupina pro bezbariérovou astronomii a kosmonautiku České astronomické společnosti (zkráceně Nesmír) se věnuje zpřístupňováním zejména populárně-naučné astronomie a kosmonautiky lidem s různým hendikepem. Současnou hlavní doménou této skupiny je téma astronomie a kosmonautiky pro zájemce se zrakovým postižením. Realizujeme tematické besedy, pozorování večerní oblohy, výlety za zajímavostmi, stáváme se součástí mezinárodní zájmové komunity… těch činností jistě není málo. V příspěvku shrneme, co se nám daří či nedaří, co nesmírného chystáme – nejen z krátkodobého pohledu, ale také se pokusíme být proroky a sdělíme dopředu informace o událostech, které se teprve zřejmě stanou.

Barbora Bertlová: HMATÁKY – Nová cesta ke hmatové grafice a bodovému písmu

Hmatová grafika je dlouhodobě na okraji zájmu tyflopedických odborníků i samotné komunity nevidomých, ačkoli může představovat jednu z nejefektivnějších cest poznávání reality bez kontroly zrakem. Proto vznikl hmaták, hmatový leták Atelionu Střediska ELSA pražského ČVUT. Co je ATELION? Co je HMATÁK? Stručné představení pracoviště i jeho nového produktu.

Milan Pešák: Inovovaný Knihomol, nové tutoriály a další novinky ze Spektry

Do Knihomolu jsme přidali nové funkce, které učiní čtení knih a časopisů ještě pohodlnějším. V rámci přednášky je stručně představíme a pár slov řekneme i o nových tutoriálech a dalších novinkách ze Spektry, která je tu s Vámi již 33 let.

Marek Susčík: Nové funkce a rozšíření v doplňku Oko pro NVDA

Představíme nová rozšíření dostupná v doplňku Oko pro NVDA, která usnadňují získávání informací rozmanitého charakteru a to převážně z informačních zdrojů dostupných na internetu.

Daniel Jungmann: RUBY 10 – největší z rodu Rubínů

Představení nové přenosné kamerové lupy RUBY 10 s hlasovou podporou, spojené se stručným přehledem historie vývoje přenosných kamerových lup modelové řady RUBY americké společnosti Freedom Scientific.

Jana Kuklová: Kikiriki Games – představení bezbariérového herního studia a mobilní audio hry To the Dragon Cave

Nové herní studio Kikiriki Games se zaměřuje na vývoj blind friendly mobilních her a nyní představuje titul To the Dragon Cave, který si užijí nevidomí i vidící hráči. Další rovinou na které se Kikiriki Games snaží působit je odstraňování bariér na trhu práce. Proto na hře To the Dragon Cave pracoval tým složený ze zrakově handicapovaných i vidících spolupracovníků. V příspěvku představí spoluzakladatelka studia Jana Kuklová poslání a záměry projektu Kikiriki Games a seznámí posluchače s novou hrou určenou pro mobilní telefony se systémem iOS a Android.

Lukáš Hosnedl: Historická česká hra 1428: Shadows over Silesia Vás vítá v budoucnosti přístupných videoher, už nyní!

6. září 2022 vychází pro PC s Windows historická akční adventura 1428: Shadows over Silesia od nezávislého vývojáře Petra Kubíčka (veřejná demoverze bude k dispozici již v létě). Slibuje kolem třiceti hodin čistého herního času, řadu fiktivních, ale především skutečných historických lokací ve středověkém Slezsku, které budete moci navštívit, náročné souboje, logické hádanky, plížení ve stínech kolem nebezpečných nepřátel, skryté mince, které dokáží najít jen ti nejpečlivější, kompletní český dabing, poutavý dark fantasy příběh se dvěma hratelnými postavami a mnoho dalšího. A proč že byste se coby účastníci jarní Agory 2022, tedy uživatelé asistivních technologií pro zrakově postižené, měli zajímat o běžnou tzv. mainstreamovou videohru? No přece proto, že jako teprve druhá hra takového rozsahu a zároveň vůbec první hra pro Windows nabídne od okamžiku vydání plnou podporu i pro zcela nevidomé hráče, bez podmínek, bez skrytých záludností, složitých technických podmínek a nejrůznějších ale a bez kompromisů! Nejedná se tedy pouze o historickou hru v tom smyslu, že se odehrává v historickém zasazení, ale především ve smyslu svého historického významu pro rozvoj přístupnosti i v takovém primárně vizuálně zaměřeném oboru, jako jsou právě videohry. Přijďte si poslechnout víc podrobností o tom, co přesně vám hra nabídne a zejména jak vznikala implementace takhle pokročilé přístupnosti, takříkajíc přímo od zdroje.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info