Plenární sekce

Plenární sekce proběhne v sobotu 17. května od 10.00 do 12.00 v posluchárně číslo 200 (1. patro) a vstup na ni je volný.

Program plenární sekce také budeme živě vysílat přes facebookovou stránku Střediska Teiresiás.

Program

Na jaké příspěvky se můžete těšit?

  • Ľudmila Jašková: CodeJumper - fyzický programovací jazyk pre nevidiacich
  • Iva Klimešová: Ultrazvukový detektor vysokých překážek
  • Eliška Jarošová: Azul - hmatová desková hra
  • Algis Skriabin: AI asistent pro použití služeb Haptických Map
  • Marek Susčík: Asistent 2025
  • Zdeněk Bajtl: Knihovna digitálních dokumentů - KDD SONS ČR teď nejen ke čtení, ale i k poslechu!
  • Michal Jungmann: Knihy pro nevidomé jednoduše. WinMenu 2 Beletrik slaví 5. narozeniny
  • Jakub Meyer: Chytré domácí spotřebiče a jejich funkce, které usnadní ovládání nejen zrakově postiženým

(Změna programu vyhrazena.)

Anotace příspěvků

Ľudmila Jašková: CodeJumper - fyzický programovací jazyk pre nevidiacich

Predstavíme Code Jumper (codejumper.com) - fyzický programovací jazyk vhodný pre nevidiacich žiakov základnej školy. Tento programovací jazyk si nevyžaduje žiadne znalosti práce s počítačom, dokonca ani schopnosť písať na klávesnici. Program sa vytvára spájaním modulov do súvislých vlákien. Výsledkom programu je sekvencia zvukov, ktoré môžu vytvoriť melódiu, riekanku alebo zvukový príbeh. Žiaci môžu na tvorbe programu pracovať samostatne alebo vo dvojiciach. Predstavíme aj atraktívne edukačné aktivity za merané na osvojenie základných programátorských pojmov zábavným spôsobom.

Iva Klimešová: Ultrazvukový detektor vysokých překážek

Při pohybu v prostoru je bílá hůl důležitým pomocníkem, neochrání ale před neoznačenými překážkami v úrovni hlavy. Cílem příspěvku je představit náš ultrazvukový detektor, který varuje uživatele před vysokými překážkami, které přímo ohrožují hlavu. Dále bude prezentován průběh a výsledky testování, které proběhlo loni v létě, a další směřování projektu.

Eliška Jarošová: Azul - hmatová desková hra

Na trhu hmatových deskových her chybí takové, které jsou určeny pro náročnější hráče. Adaptace společenské hry AZUL tuto podmínku splňuje! Díky možnostem 3D tisku vznikla nová verze hry, kterou spolu mohou hrát vidící, slabozrací i zcela nevidomí hráči. Všechny části hrací desky včetně kamenů jsou hmatově i kontrastně odlišené. V našem workshopu si můžete hru nejen osahat, ale i zahrát.

Algis Skriabin: AI asistent pro použití služeb Haptických Map

Prezentace obhájené diplomové práce, která řeší výzvu umožnit zrakově postiženým uživatelům samostatné využívání služeb poskytovaných webovou stránkou hapticke.mapy.cz, která nabízí haptické mapy určené pro vnímání hmatem. V současné době mají zrakově postižení uživatelé potíže při výběru potřebných mapových listů a spoléhají se na pomoc vidících kvůli nepřístupnému výběrovému procesu. Pro řešení tohoto problému byla navržena webová chatovací aplikace s AI asistentem od OpenAI, která má pomoci s výběrem a objednáváním map.

Marek Susčík: Asistent 2025

Představení novinek v aplikaci Asistent - jednoduché čtení článků ze zpravodajských serverů, rádia, podcasty

Zdeněk Bajtl: Knihovna digitálních dokumentů - KDD SONS ČR teď nejen ke čtení, ale i k poslechu!

Knihovna digitálních dokumentů (KDD) otevírá nové možnosti pro zrakově postižené uživatele! Máme tu totiž posun na další úroveň pestrosti nabízených dokumentů. V této přednášce se dozvíte o novém audio přehrávači, nových časopisech. Jak je možné s knihovnou vyrazit do kina nebo pod vedením odborného lektora i bez zraku zvládnout své PC i telefon. Věříme, že vás nové možnosti zaujmou.

Michal Jungmann: Knihy pro nevidomé jednoduše. WinMenu 2 Beletrik slaví 5. narozeniny

Kam po osmi letech vývoje dospěla speciální aplikace WinMenu 2 Beletrik, jaké nové funkce nyní nabízí a proč by se o WinMenu měli zajímat i zkušení uživatelé stručně shrne spoluautor programu Michal Jungmann z firmy GALOP.

Jakub Meyer: Chytré domácí spotřebiče a jejich funkce, které usnadní ovládání nejen zrakově postiženým

Domácí spotřebiče s technologií Home Connect je možné kontrolovat a ovládat vzdáleně pomocí různých zařízení, například chytrého telefonu nebo tabletu. Moderní domácí spotřebiče jsou často vybavené dotykovým ovládacím panelem, které se zrakovým znevýhodněním nelze jednoduše ovládat. Po připojení k aplikaci Home Connect je však možné i plně dotykový spotřebič plnohodnotně ovládat bez jakékoli zrakové kontroly. Kromě vzdáleného ovládání nabízí aplikace také různé užitečné informace, manuály, možnost stahovat další programy, aktualizovat spotřebič o nové funkce, nebo i vzdálenou diagnostiku servisem v případě výskytu nějakého problému.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info